Fredagsbrev 11.nov.2011

Fredagsbrev 11.nov.2011
Som dere ser, en helt vanlig dag hos Norsk Nettskole. Vi driver innovativ utvikling innen nettbasert undervisning, basert på bruk av elementer fra sosial web som støtte for læringsprosessene. Og dette gjør vi fra omgivelser som ... vel... vi holder faktisk til på en gård, og her ser dere dagens utsikt gjennom vinduet! En herlig kontrast!


Det blir mer spennende for hver uke å følge med på kursforsiden! Det bugner av gode refleksjoner rundt viktige temaer! Det tyder også på at det til nå har vært kjent stoff for mange av dere. Skulle så være tilfelle, så vet vi som lærere godt at man aldri skal undervurdere kraften av repetisjon!

I leksjonen som slippes over helgen toucher vi innom et spennende tema. Et tema vi aldri kan bli gode nok på: Nemlig å kjenne den enkelte elevs forutsetninger for læring. Ikke minst å vite hvordan vi kan tilpasse undervisningen i forhold til disse.

Forrige uke nevnte jeg at jeg skulle forklare litt om hvordan din deltakelse i kurset kan gi størst mulig utbytte for hele skolen din. Dere fra Tromsø får tåle at det blir gjentatt.

For:
Opprinnelig tanke bak kurset var at det skulle meldes på fire deltakere fra hver skole. To lærere, skoleleder og en foresatt. (Vi er klar over at dette ikke alltid er like lett å få til, men prinsippet er verdt å nevne likevel) Disse skulle samles jevnlig, etter feks hver tredje leksjon. På disse samlingene skulle innholdet fra leksjonene drøftes, og føre til konkrete tiltak som gjelder alle lærerne. Derfor er skoleleders involvering viktig. Foresatte er viktige i og med at vansker knyttet mot dysleksi også påvirker situasjonen i hjemmet kraftig. Det er der de største frustrasjonene dukker opp, i forbindelse med lekser og manglende mestringsfølelse. De foresatte har kjennskap til utfordringen langt utover hva vi klarer å fange opp i skolen.

Om dere ikke har med dere skoleleder eller foresatte på kurs, kan dere likevel kjøre disse samlingene på skolen. Finn ut hvilken informasjon fra kurset dere ønsker å dele med kollegiet, hvilke konkrete tiltak som bør gjennomføres i alle fag, og sørg for at skoleleder blir med på denne prosessen. På den måten kan arbeidet med kurset ende opp i formaliserte tiltak som de ansatte forplikter seg til å følge. Hvis mulig, inkluder gjerne foresatte som har barn med dysleksi.

Vi ønsker ikke at våre kurs kun skal heve kompetansen hos de utvalgte som er på kurs. Vi ønsker at din skole – gjennom deg – som helhet skal få en kompetanseheving, og ta et kraftig skritt mot å bli:
En dysleksivennlig skole!


Ha en riktig god helg!

Hilsen rådyrene og Jens Magnus





Illustrasjoner er i hovedsak hentet fra:

Norsk Nettskole AS

Telefon: 90 86 79 39
E-post: postnorsknettskole.no
Adresse: Vierkjerrkroken 190, 1930 Aurskog

Org.nr.: 918 657 509

Pedit