ADHD er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse med uttalt konsentrasjonssvikt, uro, rastløshet og impulsivitet. Når man har fått diagnosen ADHD, er dette i høy grad en pedagogisk utfordring. Noen lærere kan kjenne seg usikre på hvordan de skal møte elever med ADHD. Det man har lært om pedagogikk, fungerer kanskje ikke, og hele klasseromssituasjonen påvirkes – man må finne nye veier. Det som fungerer for en elev, fungerer ikke for neste.
Kurset setter skolen i stand til å gi elever med ADHD god og tilpasset undervisning. Skoleledelse, lærere og assistenter får kunnskap, ferdigheter og rutiner slik at elever med disse utfordringene får den hjelp de har krav på. Kurset har fokus på hele skoleorganisasjonen.
Kurset er praktisk rettet og blir din egen verktøykasse:
- Hva ADHD er, samt følgevansker
- Kartleggingsverktøy og diagnostisering
- Nytt innen forskning og litteratur
- Strategier for læring
- Praktiske tiltak
- Hjelpemidler: Hva finnes og hvordan bruke dem
- God tilrettelegging i klasserommet
- ADHD og sosial kompetanse
- Foreldresamarbeid
Om kurset
Kursstart medio oktober 2015. Gjennomføring er fra oktober til mars.
Pris: Kr. 3 500,- per deltaker.
Gjennomføring
Kurset er 100% nettbasert og inneholder lærestoff, drøftinger og konkret jobbing mot egen skole. Alle kursdeltakere får egen mentor/veileder. Kurset består av 12 leksjoner som gjennomføres fra kursstart og frem til mars.
Omfang
Det må regnes med 24-60 timers arbeid totalt, alt etter hvor mye den enkelte ønsker å fordype seg. I tillegg bør det regnes med tid for utprøving i egen undervisning.
Samlinger
Kurset har ingen samlinger. Vi tilbyr samlinger for større grupper (skoler/kommuner) etter avtale. Det oppfordres til å danne lokale grupper som samarbeider om stoffet. Ideelt sett består en slik gruppe av skoleleder, to-tre lærere og en foresatt.
Kursbevis
Alle som fullfører kurset får kursbevis.
Påmelding
For påmelding: Velg denne lenka.